"De dingen die ik wil doen, doe ik niet," schreef een filosoof lang geleden. Een bekend probleem. Wel plannen, maar niet goed uitvoeren. “Als bedrijven hun doelen niet halen, dan heeft het vaak te maken met een gebrekkige uitvoering,” schreef Steve Rosen. Morris Chang van TSMC beschreef het belang ervan nog duidelijker: "Zonder strategie is uitvoering doelloos. Zonder uitvoering is strategie waardeloos."
Maar ondanks dat het onderwerp belangrijk is krijgt het niet altijd de aandacht die het verdiend. “De reden waarom strategische uitvoering vaak door consultants wordt ondergesneeuwd is omdat het geen strategische uitdaging is, maar omdat het neerkomt op menselijk gedrag,” schreef de HBR.
Maar hoe moet je een plan krachtig uitvoeren? In het artikel 'The Power of Execution' wordt het uitgelegd.
- Het "Big Idea". Dat is het visiedeel, hier beginnen we.
- Strategie. In andere woorden, hoe ga je er komen? Je strategie is je plan, ofwel, hoe krijg je het gedaan.
- Consistente effectieve communicatie. Als je de visie en de strategie hebt dan moet je dat communiceren met je hele organisatie zodat iedereen je visie en je strategie ook daadwerkelijk kent. Ga er niet vanuit, dat als je het een paar keer tegen mensen zegt dat ze het dan ook oppikken. Je moet het blijven zeggen, je moet het niet ‘onder-communiceren’. Dus zeg het persoonlijk, zeg het in een telefoongesprek, zeg het via email, zeg het in een video, zeg het tijdens vergaderingen. Zeg het!
- Onderneem actie. Een volgende belangrijke stap. Je moet actie ondernemen. Weten wat je wel moet doen en wat je niet moet doen. Daar komt het uiteindelijk op neer.
- Terugkoppeling, of 'Review' in het engels. "Plan, do, review," and "Inspect what you expect."
Reacties
Een reactie posten