Wat is Behavioral Analytics?

Ik zocht naar een korte uitleg van 'Behavioral Analytics' en ik denk dat ik het gevonden heb. "Behavioral analytics refers to the ability to uncover patterns of behavior in interaction data, uncovering clusters of people that demonstrate a propensity to go through similar sequences of actions, such as clicks on web pages, online or offline purchases, responses to marketing offers, etc. The payoff from understanding these behavioral patterns is huge: you can use this insight to optimize your site, influence people’s behavior, and ultimately drive actions that you care about – clicks, page views, purchases, etc." Definitie van Quantivo. Zie het artikel hier.

Een andere schrijver verdeeld Behavioral Analytics in drie groepen
Niveau 1, Google Analytics. De meest basale en oudste vorm van analytics. Hoewel het zich flink heeft ontwikkeld (social, mobile, etc) is het grootste probleem dat elk kanaal aparte “tracking tags” nodig heeft. Dit zorgt voor veel webverkeer en dus hoge kosten. Daarnaast moeten bezoekers niet hoppen naar andere platformen want dan kunnen dubbeltellingen. (Note, Google heeft dit probleem mogelijk opgelost door Multi-channel trechters.) Volgens het artikel is dit probleem ondervangen door de volgende applicatie.

Niveau 2, Adobe SiteCatalist. Deze applicatie kan alle kanalen en platformen monitoren zonder dat er duplicatieproblemen optreden. De bezoekers worden gevolgd met cookies, wat uiteraard problemen oplevert als deze door de klant worden gewist. SiteCatalist wordt wel eens de Ferrari-oplossing genoemd, mede gelet op de prijs. Een van de zaken dat het systeem niet kan is het volgen van een individuele gebruiker en daar persoonlijke verkoop op afstemmen.  Dit kan het volgende systeem wel.

Niveau 3, Amazon. Dit systeem is vanaf het begin ontworpen om deze dienst te kunnen leveren. In dit systeem wordt de individuele klant geïdentificeerd.

Lees het hele verhaal verder hier.

Een zeer interessant video van Joe Megibow, VP en General Manager van Expedia. Het is zijn verhaal over wat analytics voor hem heeft betekend. Een van de goede voorbeelden was dat een webanalyst al wist dat een contract met ander bedrijf zou doorgaan, terwijl Sales, die nog in onderhandeling was met het bedrijf dat nog niet wist. De webanalyst zag het aantal downloads van whitepapers en ander informatiemateriaal sterk toenenemen en vermoedde daarom dat de deal wel zou doorgaan. Het goed voorbeeld van Behavioral Analytics.


Zie deel 2 hier.

Reacties