Net een interessante paper gelezen (2007) over EMI-music. Het ging over de oplossing om de dalende verkoopcijfers van CD’s en Vinyl te lijf te gaan. Met de opkomst van digitale media en iTunes was een nieuw businessmodel hard nodig.
EMI moest het model van mass marketing verlaten en moest precies weten wie welke muziek van hun artiesten downloadde. Mass marketing werd gebuikt om de winkelverkoop te stimuleren.
Om een lang verhaal kort te maken. Ze hebben de oplossing gevonden in het verzamelen en analyseren van gegevens van verschillende kanalen, zoals websites van hun artiesten, van registratieformulieren, e-mails, enz.
Door de gegevens op te slaan in een centrale database konden ze meer inzicht krijgen in het mediagebruik, muzieksmaak en het koopgedrag van fans. Ook demografische gegevens werden meegenomen.
Tegenwoordig worden ruim 100 campagnes opgestart op basis van deze gegevens. Kortom, ze hebben een succesvol antwoord gevonden. Fans krijgen berichten over hun favoriete groep, kunnen screensavers en ringtones downloaden en kunnen meedoen aan speciale acties.
Het is het verhaal van neolane software. En het is natuurlijk business intelligence of CRM analytics.
Ik ben net even naar de site van EMI gegaan om te zien of ik deze concepten terugzag. Ik ga me inschrijven als fan. Heel interessant is, dat ze alleen naar je e-mail adres vragen. Zodat je niet het gevoel krijgt dat je tijd moet vrijmaken om je doopcel in te vullen.
EMI moest het model van mass marketing verlaten en moest precies weten wie welke muziek van hun artiesten downloadde. Mass marketing werd gebuikt om de winkelverkoop te stimuleren.
Om een lang verhaal kort te maken. Ze hebben de oplossing gevonden in het verzamelen en analyseren van gegevens van verschillende kanalen, zoals websites van hun artiesten, van registratieformulieren, e-mails, enz.
Door de gegevens op te slaan in een centrale database konden ze meer inzicht krijgen in het mediagebruik, muzieksmaak en het koopgedrag van fans. Ook demografische gegevens werden meegenomen.
Tegenwoordig worden ruim 100 campagnes opgestart op basis van deze gegevens. Kortom, ze hebben een succesvol antwoord gevonden. Fans krijgen berichten over hun favoriete groep, kunnen screensavers en ringtones downloaden en kunnen meedoen aan speciale acties.
Het is het verhaal van neolane software. En het is natuurlijk business intelligence of CRM analytics.
Ik ben net even naar de site van EMI gegaan om te zien of ik deze concepten terugzag. Ik ga me inschrijven als fan. Heel interessant is, dat ze alleen naar je e-mail adres vragen. Zodat je niet het gevoel krijgt dat je tijd moet vrijmaken om je doopcel in te vullen.
Reacties
Een reactie posten