
Klantaandeel of 'share of wallet' is het deel van de bestedingen die de klant doet bij een specifiek bedrijf, ten opzichte van de totale bestedingen die de klant doet in de markt als geheel (Handboek direct marketing 2.0).
Het klantaandel, zo blijkt, is niet altijd makkelijk vast te stellen. Want uiteraard zul je natuurlijk eerst moeten weten wat een klant in het totaal uitgeeft. In het boek Direct marketing worden een aantal voorbeelden gegeven van bedrijven die het totale bestedingspatroon kunnen afzetten tegen de bestedingen die klanten doen bij hun bedrijf.
Dat het klantaandeel een belangrijk begrip is blijkt ook uit het boek CRM, de klant centraal’. ' De belangrijkste doelen van klantrelatiemanagement of loyaliteitsmarketing (of ook CRM) zijn het vergroten van het klantaandeel'. In het boek worden vervolgens een aantal strategieĆ«n gepresenteerd.
Het begrip klantaandeel hangt ook samen met het begrip klantloyaliteit (zie foto).
Het klantaandel, zo blijkt, is niet altijd makkelijk vast te stellen. Want uiteraard zul je natuurlijk eerst moeten weten wat een klant in het totaal uitgeeft. In het boek Direct marketing worden een aantal voorbeelden gegeven van bedrijven die het totale bestedingspatroon kunnen afzetten tegen de bestedingen die klanten doen bij hun bedrijf.
Dat het klantaandeel een belangrijk begrip is blijkt ook uit het boek CRM, de klant centraal’. ' De belangrijkste doelen van klantrelatiemanagement of loyaliteitsmarketing (of ook CRM) zijn het vergroten van het klantaandeel'. In het boek worden vervolgens een aantal strategieĆ«n gepresenteerd.
Het begrip klantaandeel hangt ook samen met het begrip klantloyaliteit (zie foto).
Reacties
Een reactie posten