Wat is Robotic Process Automation?








RPA is het automatiseren van definieerbare, repetitieve op regels gebaseerde processen. Alles - proces of functie - dat in een flowchart past, kan deels of geheel met RPA worden geautomatiseerd’, zegt oprichter Frank J. Casale van Institute for Robotic Process Automation. (Bron Computable)

Wat is RPA, de definities

McKinsey:
Leslie Willcocks: RPA takes the robot out of the human. The average knowledge worker employed on a back-office process has a lot of repetitive, routine tasks that are dreary and uninteresting. RPA is a type of software that mimics the activity of a human being in carrying out a task within a process. It can do repetitive stuff more quickly, accurately, and tirelessly than humans, freeing them to do other tasks requiring human strengths such as emotional intelligence, reasoning, judgment, and interaction with the customer.
 


Symphony:
A capability that comprises of software and services that enables you to perform complex rule based work and integrate with any system to perform work in the same way as people do

Aan de ene kant heb je macro's en screenscrapingstoosl en aan andere kant heb BPM-tools. Het heeft de decision- en worklflowtools van een BPM-applicatie, maar het heeft ook veel integratietools.

In het volgende schema staat aangegeven waar robotic-tools staan ten opzichte van andere tools.


Waar komt RPA vandaan?

Het bedrijf Blue Prism introduceerde term in 2012. Ze schrijven daarover
When Blue Prism coined the term “RPA” back in 2012, it applied to a new breed of enterprise scale, dynamic automation that we had developed by working closely with our clients. One that was able to reproduce the exact actions of a human operator; using the same interfaces, reproducing the same complex decisions, “seeing” what the human operators performing that task manually were seeing, adapting to variations in performance, environmental factors and changing data."


In The Evolution of the RPA Market, schrijft Softmotive

RPA’s origins lie in older technologies such as workflow automation and screen scraping. From early examples of the first learning robots, such as General Robotics Corp’s RB5X in 1984, to the AI chatbot Jabberwacky in 1988, RPA’s roots stretch back decades. However, many of these developments were more valuable from a research perspective than from a business perspective. Many business applications of these technologies that were attempted had a reputation for being unreliable, inflexible or difficult to use.

As technology advanced, the value of RPA became more apparent. One of the most significant examples of how RPA was evolving into a practical, extremely powerful tool was IBM’s Watson, developed in 2006. This solution showed that an automated system could gather information, solve problems and interact in human-like ways.[ii] As underlying technology evolved, solution providers began to develop more effective tools, combining these technologies into more useful, practical packages. This gave rise to RPA as we know it now: an intuitive, robust set of tools that allows companies to automate a wide range of processes.

However, many were slow to implement new RPA solutions, believing them to be more hype than substance. A reliance on the proven benefits of offshoring to drive increased efficiency coupled with a distrust of new technology slowed adoption. Now, as RPA solutions have proven themselves and enterprises are looking for ways to manage growing worldwide labor costs, companies are finally deploying automation.

Is RPA Artificial Intelligence?

Er wordt onderscheidt gemaakt tussen twee soorten RPA.
1. Traditionele RPA - dat zijn de 'gewone' regelgebaseerde systemen
2. Cognitieve RPA - dit zijn de systemen die NLP (natural language processing) en AI, zoals ML (machine learning) intregeren.

De eerste is uiteraard geen AI.


De ranking van de tools

The Forrester Wave™: Robotic Process  Automation, Q1 2017The 12 Providers That Matter Most And How They Stack Up

Robotic Process Automation (RPA)  - Technology Vendor  Landscape with FIT Matrix Assessment  
– Technologies for  Building a “Virtual Workforce” 



Termen: Robot versus een bot

Een robot is een programmeerbare machine die verschillende taken uit kan voeren (bron wikipedia)

Ann Delmedico (Prudential) hanteert de volgende definities.
  •  Robots - Een robot is datgene wat ons 24 uur capaciteit geeft. Je huurt niet iemand voor een job voor 10 minuten, als iemand 8 uur beschikbaar is. Dan gebruik ze voor 8 uur. Robots bestaan dus uit bots.
  • Bots - zijn geautomatiseerde taken of processen. Je kunt processen draaien op een robot. Iemand kan zeggen ik heb 100 robots draaien, maar ze gebruiken het alleen voor 10 uur werk. Het gaat erom dat je de capaciteit van de robot goed gebruikt.

 

Waarvoor gebruik je RPA

 Reden:
  • Voor sommige is het niet kunnen groeien, zonder iedere keer nieuw personeel aan te nemen.
  • Kostenbesparing.
  • De mogelijkheid uit de weg te gaan om het werk naar het buitenland om werk te outsources.

In het artikel The Rise of Robots, schrijft de bank BNY Mellon

It takes a human five to 10 minutes to reconcile a failed trade. A bot can do it in a quarter of a second.
Bots are also used in data-reconciliation, enabling the team to focus on exceptions and quality control.


Bots have been implemented in everyday operations, not just in pilots.
For example, our bots have streamlined trade settlement by
- performing research on orders,
- resolving discrepancies and clearing trades.
- Bots are also used in data-reconciliation, enabling the team to focus on exceptions and quality control.



Lindsay Harrison is Shop Direct zegt in het artikel Shop Direct Contributes 328,000 People Hours Per Year Back to the Business: RPA Success at One of U.K’s Largest Digital Retailers

Lindsay shared that her company’s core metric has always been returning hours back to the business, so its' employees can utilize the time in more valuable ways. Shop Direct has automated 130 processes to date, continues to return 328,000 hours annually (and rising) back to the business, with a very low footprint and total cost of ownership to operate the Blue Prism Digital Workforce Operating System.

Many organizations measure the ROI of their RPA implementations on metrics such as
- cost savings,
- productivity increases,
- error rate reductions,
- regulatory compliance enhancements, 
- and revenue generation


Zie webinar

Ann Delmedico van Prudential zei het volgende over de robotisering in haar organisatie.

Het ging om de  'automation of the workforce' en niet om het automatisering van een taak.

Wij hanteert de volgende definities.
  •  Robots - Een robot is datgene wat ons 24 uur capaciteit geeft. Je huurt niet iemand voor een job voor 10 minuten, als iemand 8 uur beschikbaar is. Dan gebruik je ze voor 8 uur. 
  • Bots - zijn geautomatiseerde taken of processen. Je kunt processen draaien op een robot. Iemand kan zeggen ik heb 100 robots draaien, maar ze gebruiken het alleen voor 10 uur werk. Het gaat erom dat je de capaciteit van de robot goed gebruikt.

 

Vraag je af wat je wilt je bereiken: de waarom-vraag. 

Het moet aan de volgende eisen voldoen:
  • digitale input;
  • regelgebaseerd;
  • stabiel proces;
  • volume;
  • herhaalbaar proces (repetitief);
  • draaien op een stabiel.
Cultuur is ook belangrijk. Met wie je begint is belangrijk, . Somt kan een je bot kan niet draaien, er kunnen fouten ontstaan. In dat geval moet je iemand hebben die bereidt om te leren.

 Onze measure was 'hours back to business'. Dat is een harde metric, een goede metric wat RPA oplevert. Naast de de IT-metrics, zoals wat is up-time en down-time van de robot. Hoe lang duurt om robots te ontwikkelen. Sspeed to value.
 

Organisatie. Je moet anders denken over je workforce. Productmanagers gingen naar de business om mogelijkheden te vinden. Boots on the ground. 

Het schema



 Zie webinar




Interessante links


Reacties